قوانین بازی فرار:نفرین معبد (Escape: the curse of the temple)

نفرین معبد
نفرین معبد

گوهرهای جادویی معبد رو فعال کنید تا بتونید از نفرین نجات پیدا کنید. اگر در کمتر از ۱۰ دقیقه نتونستید این کار رو انجام بدید، محکوم به فنا هستید! یک لحظههم از بازی غافل نشید! همین حالا پا به فرار بذارید تا شاید نجات پیدا کنید!…

نفرین معبد

 

برای ۱ تا ۵ بازیکن

مناسب ۸ سال به بالا

زمان بازی ۱۰ دقیقه

 

محتویات بازی

۶ اتاقک اصلی معبد

۱۳ اتاقک پایه (بدون علامت ماسک بنفش و/یا علامت گنج)

یک مخزن الماس (برای نگه داشتن گوهرهای جادویی)

۲۵ عدد گوهر جادویی

۲۵ عدد تاس (۵ تاس برای هر بازیکن)

۵ مهره ی کاووشگر (یکی به ازای هر رنگ بازیکن)

۵ نشانگر کاووشگر (یکی به ازای هر رنگ بازیکن)

یک سی دی شامل صدای بازی و صدای پیش شروع

دفترچه قوانین بازی

بسته های الحاقی ماسک و گنج

بسته ی الحاقی “شن های آینده”

خلاصه و هدف بازی

بازی Escape یک بازی “همزمان” (Realtime) و “همکاری” (Co-op) است. یعنی بازی به صورت نوبتی انجام نمی شود و به جای آنکه از نوبت های مختلف بازیکن ها تشکیل شده باشد، همه همزمان پنج تاسشان را با بیشترین سرعتی که می توانند می ریزند و لازم نیست منتظر بقیه ی هم تیمی هایش بمانند. یادتان باشد که این بازی یک بازی همکاری بوده و برای برنده شدن باید به هم کمک کنید و همه در Escape یا برنده می شوند یا بازنده.

بازیکن ها فقط ۱۰ دقیقه زمان دارند تا از این معبد رو به ویرانی فرار کنند. پس وقت را تلف نکنید! هر ثانیه درنگ، شما را یک قدم به مدفون شدن در زیر آوار معبد نزدیک تر می کند! قبل از رسیدن کاووشگرها به در خروجی، آن ها وارد اتاقک های مختلفی می شوند. ولی قبل از وارد شدن به آن، به ترکیب درستی از تاس های کاووشگر، مشعل و کلید احتیاج دارند. بعضی اتاق ها گوهرهای جادویی دارند که برای بدست آوردنشان لازم استبه اندازه ی کافی تاس بیاورید تا فعال شوند و نفرینی که در خروجی را قفل کرده شکسته شود. هرچه سریعتر بتوانید اتاقک خروجی را تعمیر کنید و هرچه گوهرهای بیشتری فعال کنید، فرار برایتان ساده تر خواهد شد.

حواستان باشد که دو بار در طول بازی صدای غرشی در معبد شنیده خواهد شد که در واقع شمارش معکوسی است برای آنکه زودتر فرار کنید و زودتر خودتان را به اتاقک شروع برسانید؛ چون فقط این اتاق در زمان فروریزی معبد امن خواهد بود. اگر هر کدام از بازیکن ها موفق نشود خودش را به این اتاق برساند، یکی از تاس هایش را تا آخر بازی از دست می دهد. در طول بازی باید حواستان هم به وضعیت و کارهای خودتان هم بقیه ی بازیکن ها باشد؛ چون بعضی از کارها را فقط با کمک بقیه می توانید انجام دهید. از آن مهمتر اگر حتی یکی از بازیکن ها نتواند از معبد جان سالم به در ببرد، همه بازی را می بازند.

 

چیدمان شروع بازی پایه

برای این حالت از بازی ۶ اتاقک اصلی و ۱۳ اتاقک پایه را احتیاج دارید. اتاقک های شروع و خروج را از بقیه ی کارت ها جدا کنید. بقیه ی کارت ها را به پشت با هم بر بزنید و در گوشه ای قرار دهید. اتاقک شروع را در وسط زمین بازی قرار دهید و بعد دو کارت را به صورت شانسی از روی بقیه ی کارت ها بردارید و آن ها را مثل تصویر زیر در دو طرف اتاقک شروع قرار دهید. سپس ۴ کارت از دسته کارت ها بردارید و آن ها را با کارت خروج بر بزنید و بعد این دسته را زیر دسته ی اصلی اتاقک ها قرار دهید.

نکته: اگر تنهایی و یا با بازیکن دیگری بازی می کنید، اتاقک خروج را در وسط بقیه ی کارت ها قرار دهید.

با توجه به این جدول تعداد الماس هایی که باید در مخزن الماس ها قرار داده شوند را مشخص کنید. ۲ الماس اضافه هم در کنار مخزن بگذارید.

۱ و ۲ نفره: ۷ الماس/ ۳ نفره: ۱۱ الماس/ ۴ نفره: ۱۴ الماس/ ۵ نفره: ۱۶ الماس

هر بازیکن رنگ خودش را انتخاب می کند و بعد ۵ تاس، یک مهره و نشانگر همرنگ برمی دارد. بازیکن ها نشانگرها را جلوی خودشان قرار می دهند و مهره هایشان را در اتاقک شروع می گذارند. نشانگرها برای تشخیص سریعتر بازیکن ها هستند.

اگر تنهایی بازی می کنید به جای ۵ تاس ۷ تاس بردارید.

سی دی بازی حاوی معرفی بازی به سه زبان و ۲ نسخه مختلف از صدای ۱۰ دقیقه ای بازی است. بخش معرفی سی دی خلاصه ای از Escape را توضیح می دهد که توصیه می کنیم قبل از شروع اولین بازیتان به آن گوش کنید. برای شروع بازی یکی از صداها را به صورت تصادفی و یا انتخابی پخش کنید. انتخاب شما روی زمان بازی تاثیر ندارد چون هر دو ده دقیقه ای هستند. ولی برای بازی اولتان به شما صدای اول را پیشنهاد می کنیم.

می توانید صداهای بازی را از آدرس www.escape-queen-games.com دانلود کنید و  روی هر وسیله ای که خواستید به آن گوش کنید.

اجزایی که برای بازی استفاده نمی شوند را به جعبه برگردانید.

اتاقک های معبد

هر اتاقک معبد چند ویژگی دارد:

علامت الماس جادویی: یک یا چند نفر از بازیکن ها باید به اندازه ی مشخص شده از علامت ها، روی تاس بیاورند تا الماس را فعال کنند. بعضی از اتاقک ها هیچ علامت الماسی ندارند ولی بعضی ممکن است یک یا سه علامت داشته باشند.

ورودی: هر کارت جدید که می کشید باید کنار راه پله ورودی اتاقکی که به رو هست قرار بگیرد.

علامت های تاس با دورگیری قرمز: اگر کسی می خواهد وارد این اتاقک شود باید این تاس ها را بیاورد.

راه پله ورودی: کاووشگرها برای بار اول از این در وارد معبد می شوند. وقتی این کارت را به معبد اضافه می کنید، راه پله ورودی آن را به یکی از ورودی های اتاقک های معبد وصل کنید.

علامت های تاس ها

هر تاس ۵ علامت مختلف دارد:

کاووشگر (X2): برای حرکت کردن بین اتاقک ها و یا کشف اتاق جدید به این علامت احتیاج دارید.

کلید و مشعل: برای وارد شدن به بعضی اتاق ها به این علامت ها احتیاج دارید. همچنین برای فعال کردن الماس ها هم باید این تاس ها را بریزید.

ماسک سیاه: اگر تاس ماسک سیاه بریزید، نفرین شده اید و تاس تان طلسم می شود. این تاس را کنار بگذارید. فقط وقتی می توانید از آن استفاده کنید که طلسم شکسته شود.

مثال: بازیکنی دو تاس ماسک سیاه ریخته. باید این تاس ها را کنار بگذارید و از این به بعد تا زمانی که نفرین از روی تاس هایش برداشته شود با سه تاس دیگر بازی کند.

ماسک طلایی: ماسک طلایی می تواند نفرین را از روی یک یا دو تاس بردارد. با شکستن نفرین می توان دوباره از تاس ها استفاده کرد.

مثال: همان بازیکن قبلی یک تاس طلایی ریخته است. حالا می تواند نفرین را از روی هر دو تاسش بردارد و دوباره از آن ها استفاده کند.

بازیکنانی که مهره هایشان در  یک اتاق باشند، می توانند به هم کمک کنند. مثلا اگر یکی از آن ها ماسک طلایی بریزد و از آن برای خودش استفاده نکند، یکی دیگر از بازیکن ها می تواند از آن استفاده کرده و طلسمش را بشکند.

مثال: بازیکن قرمز یک ماسک طلایی و یک ماسک سیاه ریخته است. از آنجایی که بازیکن آبی هم در این اتاق است و وضعش از او بدتر است، بازیکن قرمز ماسک طلایی خود را برای او استفاده می کند. برای نوبت بعد بازیکن آبی ۵ تاس می ریزد ولی بازیکن قرمز فقط ۴ تاس دارد.

نکته: با هر ماسک طلایی تنها به یک بازیکن می توان کمک کرد. این طور کمک کردن به بازیکن دیگر، مالکیت تاس ها را تغییر نمی دهد.

 

جریان بازی

بازیکن ها با ترکیب های مختلف تاس هایشان می توانند کارهای زیر را انجام دهند:

  • وارد یک اتاقک شوند
  • یک اتاق جدید پیدا کنند
  • الماس طلایی فعال کنند
  • فرار کنند
  • از نفرین های زیاد نجات پیدا کنند

وقتی بازیکن یکی از این کارها را با تاس هایش انجام می دهد، باید تاس های استفاده شده را دوباره بریزد. بازیکن ها می توانند هر تعداد از تاس هایی را که استفاده نکرده اند همان طور که هست نگه دارند تا در دورهای بعدی از آن استفاده کنند. بازیکن ها هر زمان بخواهند می توانند تاس هایی که کنار گذاشته بودند را (به جز تاس ماسک سیاه) دوباره بریزند.

 

  • وارد شدن به اتاقک:

تنها زمانی می توان وارد یک اتاق شد که ورودی آن بسته نشده باشد.

مثال: این بازیکن تنها می تواند وارد اتاقی شود که نشان داده شده است. ورودی سمت چپ توسط دیوار بسته شده است و در سمت راست هم فعلا به جایی راه ندارد.

برای وارد شدن به یک اتاقک، بازیکن باید علامت هایی که دورگیری قرمز دارند را داشته باشد.

مثال: بازیکن بالا تاس های نشان داده شده را ریخته و از دو علامت کاووشگرش برای وارد شدن به اتاق دیگر استفاده می کند.

  • پیدا کردن اتاقک جدید:

بازیکنی که در اتاقی قرار گرفته که یک یا چند در ورودی آن بسته نشده، می تواند یک اتاقک جدید پیدا کند.

مثال: بازیکن بالا در اتاقکی قرار دارد که از دو طرف آن می تواند کارت های جدید اضافه کند. برای همین می تواند به انتخاب خودشش در یکی از این دو جای خالی اتاقکی قرار دهد.

برای آنکه یک کارت جدید بکشید باید دو تاس کاووشگر بیاورید. کارت جدید را کنار اتاقی که در آن هستید قرار دهید. راه پله ورودی اتاقک جدید باید به ورودی اتاق قبل وصل شود.

مثال: بازیکن بالا دو تاس کاووشگرش را استفاده می کند و راه پله ی ورودی اتاق جدید را که از روی دسته کارت ها برداشته است، به ورودی اتاقک قبلی وصل می کند.

  • فعال کردن الماس جادویی:

دو نوع اتاقک وجود دارد که داخل آن ها می توانید الماس ها را فعال کنید.

بازیکنی که در یکی از این اتاق ها باشد باید به اندازه ی مشخص شده تاس کلید یا مشعل بریزد تا به تعداد مشخص شده در تصویر الماس جادویی فعال کند. بعد از آنکه الماسی فعال کردید، به تعداد الماس های فعال شده از مخزن گوهر بردارید و آن ها را در محلی که الماس هایش را فعال کرده اید قرار دهید.

مثال: این بازیکن ۴ تاس مشعل ریخته است و از آن ها برای فعال کردن الماس اتاقی که در آن است استفاده می کند. یکی از الماس های مخزن را برمی دارد و روی جایگاه آن در اتاق قرار می دهد.

اگر بیشتر از یک کاووشگر در یک اتاق باشند می توانند برای فعال کردن الماس ها با هم همکاری کنند. برای این کار می توانند تعداد تاس هایشان را با هم بشمارند.

نکته: برای فعال کردن یک الماس می توانید از کمک استفاده کنید ولی برای فعال کردن الماس دو و سه تایی حتما به کمک احتیاج دارید.

مثال: دو بازیکن بالا هر کدام ۳ و ۴ تاس کلید آورده اند. با استفاده از این تاس ها می توانند دو الماس را در این اتاقک فعال کنند.

اگر حداقل یکی از الماس های یک اتاقک فعال شده باشد، هیچ کس دیگری نمی تواند در آن اتاق الماسی فعال کند.

مثال:دو تا از الماس های این اتاق فعال شده اند پس این بازیکن ها دیگر نمی توانند الماس یکی و سه تایی آن را فعال کنند.

  • فرار:

بازیکن ها تنها در صورتی می توانند فرار می کنند که در اتاقک خروج قرار داشته باشند.

برای فرار، هر بازیکن باید به اندازه ی تعداد الماس هایی که در مخزن مانده است به علاوه ی یک، تاس کلید بیاورد. هر بازیکن خودش به تنهایی باید این تعداد تاس را بریزد.

مثال: این بازیکن ۳ تاس کلید انداخته است و به همین خاطر می تواند از معبد فرار کند.

بعد از آنکه بازیکنی از معبد خارج می شود، دیگر به ابزارهایش احتیاجی ندارد و می تواند یکی از تاس هایش را به بازیکنی که هنوز داخل معبد است بدهد. این بازیکن می تواند بلافاصله از این تاس جدید استفادهکند.

مثال: بازیکن آبی توانسته از معبد فرار کند. پس می تواند یکی از تاس هایش را به بازیکن قرمز که هنوز نتوانسته فرار کند بدهد.

  • نجات از نفرین:

اگر تعداد تاس های ماسک سیاه زیاد است، بازیکنان می توانند با توافق هم یکی از الماس هایی که خارج از مخزن قرار دارد را وارد مخزن کنند و در عوض نفرین را از روی همه ی تاس ها بردارند و آن ها را دوباره بریزند. این انتخاب باید به اتفاق نظر همه ی بازیکن ها باشد. استفاده از این قابلیت در طول بازی تنها دو بار امکان دارد.

نکته: سعی کنید زیاد از این قابلیت استفاده نکنید چون فرار را برایتان سختتر می کند.

مثال: از آنجا که تعداد تاس های ماسک سیاه این بازیکن ها زیاد شده، بازیکن ها تصمیم می گیرند تا یکی از الماس های خارج از مخزن را به آن وارد کنند و در عوض همه ی تاس های نفرین شده شان را دوباره بریزند. بازیکن ها تنها یک بار دیگر فرصت دارند تا این کار را بکنند.

شروع ماجراجویی

زمانی که همه ی بازیکن ها آماده شدند، سی دی بازی را پخش کنید. بعد از معرفی اولیه، زمانی که کلمه ی Escape را شنیدید، بلافاصله بازی را شروع کنید. فراموش نکنید که تنها ۱۰ دقیقه وقت دارید که از معبد نجات پیدا کنید.

نکته: برای اینکه بیشتر آمادگی پیدا کنید، پیشنهاد می کنیم که اولین بازی را بدون صدا انجام دهید و زمانی که با قوانین بازی بیشتر آشنا شدید از صدا استفاده کنید.

در طول پخش شدن موسیقی، سه بار صدای شمارش معکوس را می شنوید. اولی با صدای غرش مانندی شروع می شود و با صدای بسته شدن در تمام می شود. صدای دوم با دو غرش و یک صدای در همراه است. این صداها نشان می دهد که باید تا قبل از بسته شدن در، به اتاق شروع برگردید. هر بازیکنی که نتواند قبل از بسته شدن در به اتاقک اول برگردد، یکی از تاس هایش را تا پایان بازی از دست می دهد. این تاس های از دست رفته را به جعبه ی بازی برگردانید. بعد از آنکه در بسته شد، بازیکنان می توانند به ماجراجویی خود از اتاقک ورودی ادامه دهند. صدای سوم با سه غرش آغاز می شود و با صدای ویران شدن معبد تمام می شود. این نشانه ی پایان بازی است.

مثال: بازیکن قرمز نتوانست در زمان مناسب قبل از بسته شدن در اتاقک شروع خود را به آن برساند. برای همین باید بقیه ی  بازی را با یک تاس کمتر ادامه دهد. اگر دوباره این اتفاق در شمارش معکوس بعدی برای او بیافتد، یک تاس دیگر از دست می دهد.

پایان بازی

بازی بعد از ۱۰ دقیقه، یعنی بعد از شمارش معکوس سوم، تمام می شود. اگر بعد از فروپاشی معبد یکی از بازیکن ها هنوز داخل معبد باشد، همه بازی را باخته اند. اگر همه ی بازیکن ها بتوانند قبل از نابود شدن معبد از آن خارج شوند، همگی بازی را برده اند.

بازی با چالش بیشتر

بازیکن ها قبل از شروع می توانند به اتفاق نظر تصمیم بگیرند که تعداد الماس ها را بیشتر کنند. به دو حالت می توانند این کار را انجام دهند. پیشرفته: ۳ الماس اضافه کنید. حرفه ای:  ۶ الماس اضافه کنید. در این حالت نمی توانید الماسی به مخزن اضافه کرده و نفرین هایتان را بردارید.

ادامه ی قوانین بازی برای حالت های دیگر را در پست های آینده بخوانید…

دانلود فایل PDF قوانین بازی

خرید بازی از فروشگاه گیمی باکس

pic1724684_md

لینک ویدئوی بازی در سایت رومیز

logo-text

منبع: gamybox.ir

برای اطلاع از آخرین اخبار و بروزرسانی ها، کانال گیمی باکس را در تلگرام دنبال کنید:

telegram gamybox

 

دیدگاهی بنویسید

You must be logged in to post a comment.